بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی قوی می باشد. با در نظر گرفتن این واقعیت که 93 درصد حرفه ای های بازاریابی مشارکت اینفلوئنسر را به عنوان یک راه موثر برای شناساندن برند خود می دانند، گفتن این حقیقت وجود دارد که این استراتژی بازاریابی، تحسین و استقبال جهانی را بر انگیخته است. اما ذکر این نکته ضروری است که اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت بیشتری دارد تا اینکه فقط محتوا را به امید فروش بیشتر در اختیار اینفلوئنسرها قرار دهیم! شما با داده های قابل اطمینان و نتایج اندازه گیری شده قادر خواهید بود تلاش خود را بسنجید و بر روی ROI تمرکز کنید و آنجه کار می کند و آنچه که کار نمی کند را شناسایی کنید. درک این اطلاعات و پیگیری عملکرد اینفلوئنسرها برای موفقیت ضروری است.

بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ

در اینجا به چند استراتژی جهت اندازه گیری میزان موفقیت فعالیت ها و بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ اشاره شده است:

تجزیه و تحلیل های گوگل (Google Analytics):

از Google Analytics برای بررسی ترافیک بازدید و دنبال کردن تغییرات سرنخ های فروش (Lead and Sales) استفاده کنید. آمار ترافیک بازدید شما، اطلاعات با ارزشی از اینکه محتوای کدام اینفلوئنسر باعث افزایش مراجعه به وبسایت شما شده است را می دهد.

به بخش «referral visitors» در قسمت referral traffic در Google Analytics بسیار توجه کنید. این بخش افرادی را که از وب سایت های دیگر به وبسایت شما وارد می شوند، پیگیری می کند. گوگل به شما URL دقیق جاهایی که بازدید کننده گان قبل از ورود به وبسایت شما، از آنجا بازدید کرده اند را می دهد. از این اطلاعات جهت رهگیری اینکه کدام اینفلوئنسر باعث بیشترین رجوع به وبسایت شما شده است، استفاده کنید.

برای بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ (تبلیغات اینستاگرام) لینک های ردیابی ایجاد کنید.

جهت بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ و کاوش عمیق تر و ایجاد لینک هایی با برچسب های ویژه (tag) برای تبلیغات و نظارت بر تغییر و تبدیل ها، لینک های ردیابی (Tracking Links) با پارامترهای Google UTM بسازید. این پارامترها بخصوص زمانیکه یک برنامه تبلیغاتی مشخص را هدایت می کنید و می خواهید موفقیت آن را پیگیری کنید، بسیار سودمند می باشند .

پارامتر های UTM، برچسب های سفارشی هستند که شما به انتهای URL ها اضافه می کنید و به اینفلوئنسر می دهید تا تبلیغ کند. وقتی افراد بر روی لینکی که حاوی برچسب است کلیک می کنند، اطلاعات به Google Analytics برگردانده می شود، یعنی جایی که شما بتوانید آن ها را بررسی کنید. پارامترهای خود را ایجاد کرده و Google tracking URL را بسازید.

سه پارامتر وجود دارد که ممکن است شما بخواهید برای برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ خود از آن ها استفاده کنید:

منبع برنامه (Campaign source) : این برچسب اشاره گر لینک است.

رسانه برنامه (Campaign medium): این برچسب برای تشخیص این که چگونه مارکتینگ می کنید، است.

نام برنامه (Campaign name): این برچسب برای نام برنامه است.

همچنین دو تگ دیگر نیز وجود دارد: محتوای برنامه (Campaign content) و مدت برنامه (Campaign term)، اگر از تبلیغات استفاده می کنید می توانید از این دو استفاده کنید. با این پارامترها کلماتی کلیدی اختصاص دهید و تبلیغات را متمایز کنید.

در ادامه مثالی از نحوه استفاده از پارامتر های Google UTM آورده شده است:

فرض کنید شما یک برنامه تبلیغ در اینستاگرام برای رستوران گیاهی جدید خود دارید. شما دو اینفلوئنسر A و B دارید که افتتاح رستوران شما را تبلیغ می کنند. در حقیقت شما دو برنامه متفاوت دارید: یکی از آن ها بازدید از صفحه اصلی شما را افزایش می دهد و دیگری منجر به بازدید از صفحه ی تبلیغات ویژه می شود که در آن تازه واردان به رستوران می توانند با وارد کردن آدرس ایمیل شان یک نوشیدنی رایگان دریافت کنند.

برچسب های برنامه را همانند موارد زیر ایجاد کنید:

منبع برنامه (Campaign source) : اینفلوئنسر A یا   B

رسانه برنامه (Campaign medium) : اینستاگرام

نام برنامه (Campaign name) : صفحه اصلی یا صفحه نوشیدنی رایگان

اگر هر دو اینفلوئنسر های A  و B هم صفحه اصلی و هم صفحه نوشیدنی رایگان را تبلیغ می کنند، برای هر اینفلوئنسر دو لینک ایجاد کنید (یکی برای صفحه اصلی و یکی هم برای صفحه نوشیدنی رایگان). بنابرین شما در مجموع با چهار URL پیگیری می شوید.

اگر لینک ها خیلی طولانی باشند، می توانید از یک کوتاه کننده ی لینک مانند bit.Iy یا goo.gl همراه با پارامترهای Google UTM  استفاده کنید تا پیگیری مختصر گردد.

جهت نظارت بر اقدامات مخصوص که توسط بازدید کننده های وبسایت تان انجام می گیرد، اهداف را در Google Analytics معین کنید تا بتوانید بر تغییرات هر لینک نظارت کنید.

کدهای تخفیف

به اینفلوئنسرتان یک کد تخفیف سفارشی بدهید تا فالوورهایش بتوانند از آن در وبسایت شما استفاده کنند. کدهای سفارشی ایجاد کنید بطوریکه برای شانس مشارکت بیشتر، نام اینفلوئنسر را نیز دربرداشته باشد.

مثال : SARAH200FF

بازاریابی جداگانه (Isolated Marketing) :

بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر برای برند شما امکان پذیر است، تنها یک محصول را از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ تبلیغ کنید. این به شما این اجازه را می دهد تا موفقیت برند خود را به برنامه مشخصی بدون هیچ گونه تلاش اضافی متصل کنید. توجه داشته باشید که این یک استراتژی ایده آل نیست چرا که این اجازه را به شما نمی دهد تا تشخیص دهید که نتایج تان از کجا می آیند (به دلیل فاکتور های غیرقابل کنترل)، اما از آن به عنوان یک راه سریع برای درک اخلاق خرید مشتریان استفاده کنید، در حالی که تحلیل های پیجیده بیشتری معین می کنید.

هزینه هر مشارکت (CPE)

یکی از روش های قدرتمند برای نظارت بر میزان موفقیت برنامه اینفلوئنسر مارکتینگ این است که هزینه ها را به ازای مشارکت ها بسنجیم. مشارکت یک معیار ناپایدار است چرا که برندها قادر نیستند به اقدامات مشارکت ارزش دلاری بدهند، چون هیچ پولی رد و بدل نمی شود.

اینجا در TapInflunece ما آن را با معرفی معیار CPE به نرم افزارمان تغییر داده ایم. معیار CPE تصویر دقیقی از میزان دلاری که به ازای هر لایک، کامنت، re-pin، کلیک برای کامنت، ریتوییت، کلیک برروی URL برند، و… می پردازید به شما ارائه می کند و پیچیدگی ها را از بین برده و به شما این اجازه را می دهد تا ROI خود را به طور موثر پیگیری کنید.

با استفاده از ساختار دیتا-درایون (Data-Driven) Tapinfluence ، استفاده از معیار CPE، باعث ایجاد کنترل کامل برروی بودجه مارکتینگ شما و ساده سازی تلاش هایتان می شود. ما این معیار را در درون نرم افزارمان گنجاندیم تا نه تنها عملکرد برنامه تان را به آسانی پیگیری کنید بلکه همچنین بتوانید اینفلوئنسرهایی که بیشترین تاثیر را بر خط مشی شما می گذارند انتخاب نمایید. به این طریق شما از روز اول کنترل بیشتری بر روی هزینه های مارکتینگ خواهید داشت و قادر خواهید بود به منظور ارزیابی هزینه های بازاریابی داده های زمان واقعی را به C-suite تحویل دهید.

روش های کارآمد بسیاری برای «بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ» وجود دارد. اما نکات  گفته شده به شما کمک خواهد کرد ارزیابی دقیقی از اهدافتان داشته باشید.

منبع مقاله «بهبود اینفلوئنسر مارکتینگ»

How to Measure the Results of Your Influencer Marketing Efforts

زهرا جعفریان

اضافه کردن نظر

منطقه سربرگ نوار کناری خود را در حال حاضر خالی است. عجله کنید و اضافه کردن برخی از ویدجت.