اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار گونه ای از بازاریابی است که در آن از اشخاص مشهور و کلیدی برای انتقال پیام به یک بازار بزرگتر استفاده می شود. در این نوع بازاریابی شما به جای اینکه تعداد زیادی از مشتریانتان را به طور مستقیم به خدمت بگیرید، می توانید از چهره های مشهور استفاده کنید تا پیامتان را به جای شما منتشر کنند.

گاهی اینفلوئنسر مارکتینگ به صورت پایاپای با دو نوع دیگر از بازاریابی همراه می شود: تبلیغات اینستاگرام و بازاریابی محتوا. اکثر کمپین های بازاریابی تاثیرگذار از یک رسانه اجتماعی استفاده می کنند و از اینفلوئنسرها انتظار می رود که مطلب مورد نظر را از طریق آن کانال انتشار دهند. اکثر کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ پیامی را با خود دارند که این پیام را یا شما برای اینفلوئنسرها تولید می کنید و یا آن ها خودشان آن را تهیه می کنند. اگرچه بازاریابی شبکه های اجتماعی و محتوا نیز در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ می گنجند، اما مترادف اینفلوئنسر مارکتینگ نیستند.

تفاوت «بازاریابی دهان به دهان» و «اینفلوئنسر مارکتینگ» چیست؟

اگرچه گاهی بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی تاثیرگذار به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوتی اساسی میان این دو رشته وجود دارد؛ بازاریابی تاثیرگذار، ایده ی به کارگیری چهره های مشهور برای بالابردن تاثیر پیام میان طرفداران آنهاست، اما بازاریابی دهان به دهان شاهراهی است که این ارتباط از طریق آن صورت می گیرد. پس اگرچه در ذات اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی دهان به دهان نیز وجود دارد اما همه ی بازاریابی های دهان به دهان از اینفلوئنسر مارکتینگ نشئت نگرفته اند.

آیا «بازاریابی طرفدار محور» همان «اینفلوئنسر مارکتینگ» است؟

بازاریابی تاثیرگذار با بازاریابی طرفدار محور تفاوت دارد. تفاوت در اینجاست که بازاریابی متکی بر طرفداران، از طریق تشویق و انگیزه دادن به کابران وفادار فعلی، می کوشد تا آنها را ترغیب به اشتراک علاقه ی خود به محصولات کند. این اشتراک از طریق نظرات و ارجاع کاربران اتفاق می افتد، اما در بازاریابی تاثیرگذار برای ترویج و اشاعه پیام، بیشتر توجه بر پیدا کردن چهره های شاخص است؛ نه مصرف کنندگان فعلی محصول.

وجه تمایز دیگر اینفلوئنسر مارکتینگ و بازاریابی طرفدار محور این است که اینفلوئنسرها همیشه دستمزد دریافت می کنند؛ برای مثال از طریق پول یا دریافت محصولات رایگان، اما در بازاریابی طرفدار محور به جای پرداخت دستمزد به طرفداران، بیشتر سعی بر بالابردن وفاداری کاربران به برند می شود که این امر سبب افزایش چشمگیر رواج محصول خواهد شد.

اجزای اصلی اینفلوئنسر مارکتینگ کدامند؟

از آنجا که بازاریابی تاثیرگذار به خودی خود ساختار منظمی دارد، برای راه اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ به المان های کمتری احتیاج است. چند نمونه از مولفه‌ های مفیدی که ممکن است در بازاریابی تاثیرگذار به کار بیاید، عبارتند از:
– پیدا کردن اینفلوئنسرهای متناسب با برند یا محصول
– طراحی کمپین های تبلیغاتی متناسب با اینفلوئنسرهای منتخب
– طراحی یک کمپین ثانویه جهت آگاهی رسانی بیشتر (awareness) برای اینفلوئنسرهای درجه دوم
– دنبال کردن معیارهای اصلی در رابطه با میزان فروش، رسیدن به اهداف کمپین و آگاهی رسانی برند

اضافه کردن نظر

منطقه سربرگ نوار کناری خود را در حال حاضر خالی است. عجله کنید و اضافه کردن برخی از ویدجت.