اهمیت تعیین اهداف برای موفقیت اینفلوینسر مارکتینگ

اینفلوینسر مارکتینگ، اکنون برای برندها و کسب و کارها به یک روش مهم برای بازاریابی تبدیل شده است. آن‌ها می‎خواهند از طریق اینفلوینسرها با توده بزرگی از مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند. در واقع 94% برندهایی که از این روش استفاده می‌کنند، به تاثیرگذاری این روش اعتقاد دارند.

با استفاده بیشتر کسب و کارها از این روش موثر، این سوال پیش می‌آید که برندها چگونه می‌خواهند کمپینی را طراحی کنند؟

با توجه به اینکه اینفلوینسر مارکتینگ ترند جدیدی از بازاریابی دیجیتال است، اغلب کسب و کارها برای برگزاری کمپین‌های خود استراتژی متمرکزی را تهیه نمی‌کنند و با یک استراتژی کلی کمپینی را شروع می‌کنند. این باعث ایجاد نتیجه‌های متنوع که اغلب نتایج آن‌ها نسبت به اهداف موردنظر ایده‌آل نیستند، می‌شود. این بدان معنی است که کسب و کارها تمرکز و شناختی روی KPIها ندارند.

نباید انتظار داشته باشید که فعالیت‌های اینفلوینسر مارکتینگ را با روشی به اصطلاح «همه چیز را به سمت دیوار پرتاب کن و ببین چه چیزی می‌چسبد!» مدیریت کنید و اینکه نتایج یک کمپین همیشه پایدار و قابل تکرار باشد. به همین دلیل به یک استراتژی واضحی برای رسیدن به حداکثر بازدهی از فعالیت‌های‌تان دارید. این را به خاطر داشته باشید که تمرکز روی این موضوع ضروری است.

اگر شما یک استراتژی برای تعداد زیادی از اهداف‌تان به کار ببرید، بهره‌وری لازمی را بدست نمی‌آورید. این را در نظر داشته باشید که مردم معمولا در هر مشارکت دو کار را با هم انجام نمی‌دهند مثلا در حال خرید کردن به ندرت لایک یا کامنت خواهند گذاشت. هر کدام از کمپین‌های اینفلوینسر مارکتینگ می‌تواند نتایج مختلفی را به همراه داشته باشد. در نتیجه شما باید استراتژی‌های خود را برای هر فعالیت طبقه‌بندی کرده و بعد آن ها را به یک هدف متمرکز کنید. برای ایجاد استراتژی‌های متمرکز باید ابتدا اهداف‌تان را مشخص کنید. اهداف شما هستند که در نهایت استراتژی شما را مشخص می‎کنند.

در زیر به برخی از اهداف اینفلوینسر مارکتینگ و اینکه کدام استراتژی برای کدام هدف مناسب‌تر است، اشاره می‌کنیم:

هدف: شناخت برند

اگر می‌خواهید به شهرت برسید و آوازه برندتان را افزایش دهید، از تمرکز بیش از حد روی فروش خودداری کنید. روی استراتژی‌هایی تمرکز کنید که نام برند شما را سر زبان‌ها بیندازند.

استراتژی‌های مرتبط:

  • اشاره به برند: اینفلوینسرها می‌توانند برند شما را بدون تحمیل کردن محصول و به طور اتفاقی معرفی کنند.
  • بررسی محصول: اینفلوینسرها می‌توانند تصاویری از محصول شما را نشان داده و نظرات خود را بیان کنند و دیگران را به نظردهی وادار کنند.
  • تشویق به اشتراک‌گذاری: اینفلوینسرها می توانند دنبال‌کنندگان خود را تشویق به اشتراک‌گذاری کنند و از هشتگ‌های مخصوص برند استفاده کنند.
  • مسابقات و رقابت‌ها: این رقابت‌ها روی محصول تمرکز نمی‌کنند اما بیشتر در راستای گرفتن جایزه و پاداشی برگزار می‌شوند. از هشتگ‌های مخصوص برند هم می‌توانید استفاده کنید.

به عنوان نمونه، بلک باکس وینس (Black Box Wines) ، در تلاش برای شناساندن برند خود، همکاری‌های زیادی با بلاگرهای مختلفی برای ایجاد تجربه‌های اورجینال با محصولات، سازماندهی کرده است. بلاگرها در این راستا دستور العمل‌ها، ویدیوها، عکس‌ها و بررسی‌های قانع کننده‌ای ایجاد کردند. در نتیجه این کمپین در طول شش هفته، این برند 5000 کلیک (مشارکت)  و 75000 مشاهده دریافت کرد.

هدف: شناخت برند

هدف: افزایش دنبال‌کننده/ مشارکت در شبکه‌های اجتماعی

دنبال کننده ها و فالوورهای یک اینفلوینسر همانند طلا هستند و هرچقدر با آنها مشارکت بیشتری داشته باشید، به همان اندازه شناخت از برند شما افزایش پیدا می‌کند و نام شما دهان به دهان می‌چرخد.

در اینفلوینسر مارکتینگ و در این مورد، با اجرای استراتژی‌ها برای افزایش شناساندن برند، به طور خودکار فالوورها و مشارکت را افزایش می‌دهید. بنابرین این دو استراتژی به طور تعویض‌پذیری می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

برای اجرای عالی این هدف، ابتدا روی شبکه اجتماعی که موردنظرتان است تمرکز کنید. سپس اینفلوینسرهای مناسب با هدف‌تان انتخاب کنید. با این کار به میزان بالاتری از ROI می‌رسید. شما می‌توانید از این راه به درآمدزایی از طریق اینستاگرام برسید.

استراتژی‌های مرتبط:

  • به عهده گرفتن اکانت توسط یک اینفلوینسر: اجازه دهید یک اینفلوینسر مدیریت اکانت شما را برای مدت زمانی کوتاهی بر عهده بگیرد.
  • شات‌اوت‌های(Shoutouts) متمرکز: پروفایل خود را روی شبکه اجتماعی که انتخاب کردید، منشن کنید.
  • دعوت‌ها: اگر یک مکانی را اداره می‌کنید، اینفلوینسرهای محلی را دعوت کنید تا محل کار شما را از نزدیک ببینند و با آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی قرارهای متداولی بگذارید. رستورانی در سنگاپور به نام زفرانو (Zafferano) تلاش کرد تا با دعوت از اینفلوینسرها به رستوران و مهمان کردن آنها به یک وعده غذا، مشارکت حضوری در رستوران را بالا ببرد. این کمپین به بیش از 65000 عضو و بیش از 8500 لایک منجر شد.
  • با بلاگرها کار کنید تا روش‌های منحصر به فرد استفاده از محصول‌تان را ایجاد کنند: مزتا (Mezzetta) یک شرکت تخصصی در زمینه سس و چاشنی‌های غذا، با بلاگرهای متخصص در زمینه غذا همکاری کرد و آنها دستورالعمل منحصر بفرد استفاده از محصولات شرکت را خلق کردند. این کمپین به بیش از 13 میلیون نفر و مشارکت غیرقابل پیش‌بینی رسید.

هدف: افزایش دنبال‌کننده/ مشارکت در شبکه‌های اجتماعی

هدف: رهبری در فروش

دادن تعدادی شات‌اوت از محصول به اینفلوینسر برای افزایش فروش و تحریک ROI کافی نخواهد بود. اگر می‌خواهید تا سود بخشی کمپین خود را به حداکثر برسانید وروی محصولات و هدایا و تخفیف‌های خود هیجان ایجاد کنید، روی استراتژی‌های محرک فروش (Sales-driven) تمرکز کنید.

استراتژی‌های مرتبط:

  • کد تخفیف ویژه برای مشتری: برای دنبال‌کننده‌های اینفلوینسر تخفیف‌ها و هدایای ویژه در نظر بگیرید.
  • مسابقات و رقابت‌های متمرکز روی محصول: برای دنبال‌کننده‌های اینفلوینسر مسابقات ویژه و اختصاصی بسازید.
  • تخفیفات و تبلیغات ویژه: تبلیغات فصلی یا تبلیغات قبل از شروع بکار را ایجاد کنید.
  • ویدیوهای تبلیغی: com با استفاده از تبلیغات ویدیویی اینفلوینسر مارکتینگ به بیش از 46 میلیون بازدیدکننده دست یافت. این مرکز یادگیری اینفلوینسرهایی داشت که ویدیوهای تبلیغاتی خاص و جالب ایجاد می‌کردند که ویترینی از سرویس های Lynda.com را شامل می‌شد.

هدف: رهبری در فروش

نکته پایانی:

هنگامی که اهداف و استراتژی‌های خود را ترسیم می‌کنید، آن‌ها را با اینفلوینسرهای خود به اشتراک بگذارید. انجام این کار نه تنها اعتماد را در ارتباط شما با اینفلوینسر به ارمغان می‌آورد، بلکه به اینفلوینسر این اراده را می‌دهد تا ایده‌های ناب و خاص را برای کمپین و فعالیت‌تان ارائه کنند. هرچه این اعتماد و ارتباط قوی‌تر باشد، آنها به طور معتبرتری، برند و ایده شما را پشتیبانی خواهند کرد.

 

زهرا جعفریان

اضافه کردن نظر

منطقه سربرگ نوار کناری خود را در حال حاضر خالی است. عجله کنید و اضافه کردن برخی از ویدجت.